India - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Wilco Boel - WaarBenJij.nu India - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Wilco Boel - WaarBenJij.nu

India

Door: wilco boel

Blijf op de hoogte en volg Wilco

16 Juli 2011 | Nepal, Kathmandu

Van Bhopal zijn we s´ochtends om 5 uur met de trein, naar Jhansi gereden, na aankomst in Jhansi, was het nog een half uurtje rijden naar Orcha, hier zijn we twee dagen gebleven, want vooral de omgeving van Orcha is erg mooi we hebben o.a. een trail van 20 kilometer in het park gelopen, het grote paleis bezocht en een paar hindoe tempels in de omliggende bossen bezocht, voor de rest hebben we hier een beetje relaxt en de was laten doen.
Vrijdagmorgen stond de bekendste bezienswaardigheid van India op het programma, de Taj Mahal, de wekker rinkelde al om 03:00 s´nachts want de (toektoek) taxichauffer zou ons om half vier naar het station van Jhansi brengen, het is eigenlijk levensgevaarlijk om op dit tijdstip met de toektoek te rijden, want de verlichting van de toektoek is vaak bar slecht, en er liggen overal koeien en andere dieren op de weg te slapen, en tegemoetkomende vrachtwagenchauffeurs wijken vaak pas op het allerlaatste moment uit. maar we wilden op tijd in Agra aankomen dus vandaar dit vroege tijdstip. Na een half uurtje idioten uitwijken veel mensen rijden s´nachts zonder verlichting op de verkeerde weghelft, en dat in combinatie met slapende koeien midden op de weg, kwamen we op het station van Jhansi aan. Wat we hier zagen ging onze voorstellingen te boven, er lagen overal maar dan ook overal mensen te slapen, onze chauffer had bijna geen plek om zijn toektoek te parkeren er lagen overal rondom het station, mensen op de weg te slapen, dit zijn vaak mensen die helemaal niets maar dan ook helemaal niets hebben, tussen de mensen op de grond lopen tal van ratten, een muis valt hier al niet meer op. Nadat we een kaartje hadden gekocht liepen we naar ons perron, op ons perron stonden zeker bijna 1000 mensen op de trein naar Agra te wachten, een wc kennen ze hier niet, als iemand moet schijten doet i gewoon zijn broek naar beneden en schijt midden op het perron, je moet dus goed uitkijken waar je je rugzak neerzet, toen onze trein aankwam hingen de mensen in de 3e klas al uit de ramen, maar zeg in India nooit dat de trein vol is, veel mensen zitten in de bagagerekken, hangen uit de deuren en ramen of zitten zelfs op het dak van de trein.
Om 08:30 waren we in Agra de mensen hier zijn niet zo vriendelijk, ze komen een beetje opdringerig over, we hebben in Agra het fort bezocht en zijn daarna doorgegaan naar de Taj Mahal, omdat het vrijdag was konden we hier niet naar binnen, want de moslims moesten gaan bidden, we dachten na Turkije, Oman en Dubai van de moslims af te zijn, maar die hebben ook hier hun sporen achtergelaten, na op het dakterras van een hotel twee uur lang met een biertje in de hand naar de Taj Mahal te hebben gestaard en een paar foto´s te hebben gemaakt, vonden we het genoeg en zijn we met de trein doorgereden naar de hoofdstad Delhi.
Veel reizigers die wij onderweg hebben gesproken, vinden Delhi (een van de grootste steden ter wereld) een smerige, drukke rotstad, dat het smerig is zagen we gelijk toen we met de trein door de voorsteden van Delhi reden, het was er op z´n zachst gezegd een smerige trieste puinhoop het was een spoorlijn dwars door een vuilnisbelt, overal vuil, koeien lopen de krotte huisjes in en uit, en de mensen zitten gewoon rustig op de hoek van de straat te schijten (overigens zonder wc-papier). Onvoorstelbaar dat mensen zo met elkaar kunnen leven, maar het voor ons onvoorstelbare is in India (helaas) werkelijkheid. In de binnenstad van delhi zie je tegenwoordig bijna geen zwervers meer, zodat de mensen die alleen de binnenstad van Delhi zien een vertekend beeld krijgen. In delhi hebben we het fort, old Delhi bezocht, s´middags toen we op een bovengronds metro station waren, werden we voor het eerst tijdens deze reis geconfronteerd met de moesson, het begon het keihard te regenen, het water kwam wel twee uur lang als bakken uit de hemel, in de stad is het dan gelijk een puinhoop, maar dat hoort bij de tijd van het jaar, s´avonds zijn we met de nachttrein richting Varanassi gereden.
Waarschijnlijk was het broodje op het metro station van Delhi niet zo goed, want ik zat s´nachts maar liefst 7 keer op de WC was goed raak dus, de volgendemorgen om 09:00 kwamen we aan op het station van Varanasi, we zijn hier gelijk doorgereden naar een hotel in het centrum, ben daarna nog een paar uur gaan slapen want ik voelde me niet zo lekker, s´middags hebben we een rondje gelopen in het oude centrum, we kregen ook nog ongewild een rondrit met de toektoek, de taxichauffer had ons niet begrepen, en reed ons 15 kilometer de andere kant op (mafkees), s´avonds hebben we een paar filmpjes op de laptop gekeken en zijn vroeg gaan slapen want de volgende morgen om 5 uur wilde we een boottocht over de Ganges maken.
De volgende morgen hadden we na kort onderhandele voor 350 rupia´s (€ 5,-) een boottochtje over de Ganges, in het Hindoegeloof is de zonsopkomst erg belangrijk, en de Ganges is voor Hindoes DE heilige rivier. De rivier telt verschillende ´ghats´ waar mensen komen baden, bidden, kleren wassen ook doen veel mensen hier hun behoefte, wij vragen ons af of de Ganges vrij is van chemicalien. Sommige ghats bevatten verbrandingsplaatsen, iedereen die dood gaat wil hier graag verbrand worden en het as (meestal verbrande botten), moet in de Ganges terecht komen. Buitenstaanders mogen een verbranding wel zien maar er mogen geen foto´s gemaakt worden. Wij hebben ook een paar lijkverbrandingen meegemaakt, het is en blijft een lugubure gebeurtenis, mischien? of eigenlijk onterecht want in Nederland gebeurt tijdens een crematie precies hetzelfde alleen dan zie je er niets van. Wij zagen hoe een man de benen een arm en het hoofd van een lijk in het vuur terug gooide omdat deze niet verbrande, een bizare ervaring die je je leven lang nooit zal vergeten.....
We hebben later bij de Germanbakery een paar pannekoeken als ontbijt gegeten, en nog wat bezienswaardigheden bekeken, maar eigenlijk hadden we onze buik vol van het smerige, overvolle india, dus besloten we maar een paar biertjes aan de Ganges te drinken, s´avonds zijn we met de nachttrein naar Gorakhpur gereden, hier vandaan was het nog maar drie uur rijden met de bus naar Nepaleese grens....
cultureshock
In Nederland zijn we gewend om alle afval te bewaren en pas weg te gooien als we een afvalbak zien. Hier zijn geen afvalbakken en de mensen gooien alles op straat (ook huisvuil) en niemand ruimt het op, het komt ook voor dat je in een restaurant je eten krijgt opgediend door een ober die allerlei gorgelgeluiden maakt en vervolgens naast de tafel spuugt en de muizen die door het restaurant lopen moet je maar zien als huisdieren!?) je moet ook niet raar opstaan kijken als je een koe in een restaurant ziet staan, deze dieren mogen gaan/staan/schijten/pissen waar ze maar willen. Indiers zijn ONVOORSTELBAAR nieuwsgierig als wij ergens op een busstation uitstapten stonden er gelijk 30 Indiers om je heen, ook het feit dat de mensen overal hun behoeft doen, is voor ons gewoon ranzig. ik kan eigenlijk nog veel meer dingen opschrijven, maar we realiseren ons dat de meeste mensen hier verschrikkelijk arm zijn en helemaal niets hebben, en de mensen in de hogere klasse zijn vaak arogante hufters die zelf te lui zijn om te werken, en zich overal heen laten dragen door de mensen uit de laagste klasse, dit was onze kennismaking in het land waar geen gerechtigheid heerst.........

• 16 Juli 2011 - 19:13

Taco Oussoren:

Nou, nou Wilco....'t is maar goed dat je in dat onmenselijke India met z'n kastensysteem (en dus ongelijkheid), armoede, viezigheid en heilige koeien ook nog aparte zaken ziet als de Taj Mahal, natuurparken en de Ganges met z'n ervaringen. En dat je in hotels kunt overnachten, een biertje kunt drinken en kan uitrusten c.q. -zieken. Met de trein dan weer snel naar een volgende vieze stad en ..... de bergstaat Nepal. Zal wel minder druk en vies zijn in Kathmandu en vooral heel ANDERS.

P.S. Zouden die vele arme Indiase mensen om jullie heen op een busstation (ipv nieuwsgierig zijn) niet uit zijn op wat centen van jullie, als rijke westerse backpackers ???

Veel reisgeluk verder.....
    Taco & Corrie