Welcome in India - Reisverslag uit Bhopal, India van Wilco Boel - WaarBenJij.nu Welcome in India - Reisverslag uit Bhopal, India van Wilco Boel - WaarBenJij.nu

Welcome in India

Door: wilco boel

Blijf op de hoogte en volg Wilco

06 Juli 2011 | India, Bhopal

India!

Na een paar dagen in Dubai en Abu-Dhabi te zijn geweest, zijn we met Emirates van Dubai naar India (Bombay) gevlogen. De eerste indruk van India was niet echt positef, wat een smerige bende en een ellende, met bijna 17 miljoen inwoners (meer inwoners als Nederland) is Bombay een van de grootste steden ter wereld, we zijn na aankomst op het vliegveld gelijk met een taxi doorgereden naar old-Bombay, de eerste twee indieers die we leerden kennen in India namelijk de taxichauffeur en de receptiemedewerker van het hotel waar we de eerste nacht verbleven, hadden ons gelijk goed bedonderd, we hadden een hotel met airco, maar uiteindelijk was het een bloedheet smerig rothok zonder airco. De volgende morgen zijn we daarom maar direkt naar een ander hotel gegaan.
Bombay is een van de rijkste steden van India, maar als je door de stad loop krijg je echter een heel andere indruk, overal liggen zwervers, vuil (de mensen gooien alles maar dan ook alles op straat), vele doen zelfs hun behoefte langs de weg met het gevolg dat er overal ratten lopen. en de zwervers binden zelfs hun broekspijpen dicht zodat de ratten er niet in kunnen lopen. We wilden eigenlijk drie dagen in Bumbai blijven maar de hotels hier zijn zo ranzig en de stad is ook niet echt aantrekkelijk, daarom hebben we maar besloten om hier gelijk door te gaan. Uiteindelijk zijn we 45 uur in Bombay geweest, hebben de oude stad en wat in de nieuwe wijk bekeken, dit is genoeg, want Bombay is een smerige rotstad.
Van Bombay zijn we met de nachttrein naar Jalgaon gereden, dit was onze eerste kennismaking met de Indiaanse spoorwegen, gelukkig kun je tegenwoordig (zelfs in India) je treinkaart online boeken, zodat je niet lang in de rij hoef te staan aan het loket op het station (een uur wachten is hier geen uitzondering), maar je moet wel op het station checken welke wagon en slaapplek je voor je gereserveerd is, het nadeel (leuke) hieraan is dat deze overzichten in het Indiaans zijn opgesteld en dat er op het moment dat de spoorwegbeamte het formulier ophangt, meer dan 500 mensen willen kijken welke plek ze hebben, chaos dus...vooral als de trein maar 3 minuten op het station stilstaat de trein rijdt gewoon weg of je in de trein bent of niet.. echt bizar…de uitspraak de trein is vol, of de trein is volgeboekt hebben ze hier nog nooit gehoord, wat leidt tot ongekende tavarelen, (de mensen hangen uit het raam, uit de deuropenigen en zitten zelfs als het moet op het dak), dit is bij ons ondenkbaar.
Omdat we s´avonds weer met nachttrein verder wilden gaan, hebben we in Jalgaon een hotel voor een dag geboekt, (van 06:30 tot 21:00) voor slechts 400 ruphi ( € 2,75 p.p), zodat we onze spullen daar konden laten staan en s´avonds een douche konden pakken, wel zo lekker. In Jalgaon hebben we een daguitstapje naar de Ajanta caves gemaakt, dit is een mooi boedistis tempelcomplex, het was wel mooi maar de busrit terug naar het Hotel sloeg alles, waarschijnlijk dacht de buschauffeur dat i in een jeep onderweg was (het was echter een bus voor 80 personen), hij reed als een gek terug, (hij reed zelfs met 80km per uur over drempel) ongeloofelijk met een rotgang tegen het verkeer in en op het allerlaatste moment aan de kant, auto´s moesten voor onze bus de berm in duiken ongeloofelijk, maar in India geld er maar een verkeersregel de grootste auto op de weg is de baas…..
Van Jalgaon zijn we met de nachtrein naar Nagpur gegaan en van Nagpur zijn we met de bus naar Pachmari gegaan, dit is een mooi natuurpark (ramvol met Hindoistische tempels) waar we 2 dagen gebleven zijn, doordat Pachmari midden in de bossen ligt kwamen we hier veel apen in het wild tegen, dit is wel leuk om te zien vooral als ze al slenterend door het dorp trekken. Van Pachmari zijn we met de bus naar Bhopal gereden, in de bus was officieel voor 35 personen plek, maar er waren ruim 100 man in de bus, met de bus rijden in India is en blijft bizar al zitten de mensen op het dak je zal nooit te horen krijgen dat de bus vol is.
Bhopa is de meest islamistische stad in India, we hebben hier overdag verschillende tempels bezocht en zijn ook bij de grootste moskee van India geweest, maar Bhopa heeft ook zijn trieste keerzijde we zijn s´ochtends koffie ergens koffie gaan drinken, we zaten aan het raam, en buiten stonden er kinderen te gebaren dat ze niets te eten hebben, en te smeken om geld, (de armoede is hier ongekend) als je dit meemaakt lopen de rillingen over je lijf, jij zit ergens lekker koffie te drinken met een brownie, en naast je (achter het glas), staan kinderen te gebaren dat ze te honger hebben. Langs de straat lopen zwervers en eten uit de vuilnisbakken, dit is gewoon ongeloofelijk…. Er lopen zelfs zwervers naakt over de weg, op het moment dat het begint de regenen, zodat ze zich kunnen wassen. WELCOME IN INDIA

• 05 Juli 2011 - 22:31

Maarten De Natris:

Hoi Robert en Wilco,

Wat een verhaal zeg! Zo te lezen is India een land van uitersten. Echt super gaaf dat jullie zo veel over land reizen en op deze manier zoveel meemaken. Veel plezier nog tijdens jullie bijzondere reis en ik lees graag weer verder.

Groetjes, Maarten (vriend van Robert)

• 06 Juli 2011 - 07:42

Taco Oussoren:

Hé Wilco,

Leuk om jullie reiservaringen tot dusverre te lezen. Over Turkije, Batumi etc. Je verslag over Oman leverde ons helaas een lege pagina op. Jammer want ik was wel benieuwd naar jullie verhaal van Georgie en Armenie naar Oman, Abu Dhabi, Dubai etc. Hindoe-India staat naast haar tempelpracht natuurlijk wel bekend om de armoede in smerige grote steden. Is ook wel een groot contrast met de VAE......Veel plezier verder samen! Inhaleer alles wat je ziet, hoort en voelt....daarvoor maak je deze reis.
    Ik geniet vooral van jullie niet-alledaagse belevenissen onderweg....blijf ze opschrijven dus!
    En erger je niet teveel aan wachten etc. Jullie hebben de tijd en ..... komen uit een andere cultuur !!
    Veel plezier verder.

Groetjes,
    Taco (en Corrie natuurlijk)

• 06 Juli 2011 - 15:20

Lenneke:

He Wilco,

Ja.. heftig he is India.. maar geef het even de tijd! Als je door alle armoede en ranzigheid en drukte kunt kijken op een gegeven moment wordt het echt een mooi, indrukwekkend en boeiend land.

Succes en plezier! PS de nachtbus al geprobeerd? Is ook een mooi verhaal.. haha!

groetjes, Lenneke (snow experience)

• 07 Juli 2011 - 19:44

Marleen:

leuk om je zo te volgen!
    neem anders maar een paar van die kinderen mee naar Nederland

groetjes van uit de vlist

• 10 Juli 2011 - 09:03

Ria:

He Wilco
    Groter kan het contrast niet zijn tussen je zomerse berghut en deze plekken......
    veel geluk verder.
    Gr Ria en fam