bangkok - Reisverslag uit Waingapu, Indonesië van Wilco Boel - WaarBenJij.nu bangkok - Reisverslag uit Waingapu, Indonesië van Wilco Boel - WaarBenJij.nu

bangkok

Door: wilco boel

Blijf op de hoogte en volg Wilco

17 September 2011 | Indonesië, Waingapu

Vanuit Dhaka zijn we met maar liefst 7 uur vertraging via Chittagong-(bangladesch) (over Birma) naar Bangkok (Thailand) gevlogen, we hadden via internet al een hotel in het centrum geboekt, maar door de forse vertraging kwamen we pas om 19:00 in het hotel aan. Na India en Bangladesch was het wel weer effe wennen in zo een grote moderne stad, schone straten, stoplichten die werken, mensen die Engels spreken maar we konden eindelijk ook weer eens een biertje gaan drinken. Dat laatste hebben we de eerste avond maar dan ook gelijk gedaan, we hebben verschillende barretjes in het centrum van Bangkok bezocht, het nachtleven in Bangkok wat een verschil met Dhaka, waar vanaf 21 uur alleen nog maar de moskee open is.
De volgende morgen zijn we naar de ambassade van Myanmar gelopen om ons visum aantevragen, er waren meer mensen die naar Birma wilden gaan, we moesten zelfs een nummertje trekken en op ons beurt wachten, na bijna twee uur wachten en koffie drinken waren we aan de beurt, de aanvraagprocedure hier in Bangkok gaat vrij soepel, 3 pasfoto´s de ingevulde formulieren en 30 us dollar afgeven, en de volgende dag kun je, je paspoort alweer ophalen. Voor de rest hebben we in Bangkok niet veel gedaan, hebben een paar shoppingmalls met goede supermarkten bezocht, een boottochtje over de rivier gemaakt en een rondje langs de belangrijkste bezienswaardigheden gelopen, ben hier al twee keer eerder geweest, maar je komt in Bangkok altijd weer dingen tegen die je nog niet gezien heb. s´avonds zijn we in het bekende sukhumovit district wat gaan drinken, gekkehuis wat je hier allemaal rond ziet lopen.

In Birma zijn geen geldautomaten, en doordat Westerse bedrijven geen zaken met dit land mogen doen kun je nergens met je kreditkaart betalen, het is dus belangrijk, dat je genoeg $ (Amerikaanse dollars) mee het land in neemt, zodat je niet zonder geld komt te zitten. Nadat we een goed wisselkantoortje hadden gevonden, hebben we Thaise Baht gepint en omgewisseld in Amerikaanse Dollar.

In verband met de schending van de mensenrechten hebben zowel de Europeese Unie als de Verenigde Staten, economische sancties opgelegd aan Birma, op de Nederlandse website van het ministerie van buitenlandse zaken worden reizen naar Birma uit morele gronden afgeraden (ontmoedigt), en dien je er rekening mee te houden, dat veel wegen, spoorlijnen en toeristische bezienswaardigheden, met dwangarbeid zijn (en worden) aangelegd, dat is op zich wel waar, maar waar zijn de sancties tegen China? De Chinese regering is in principe geen haar beter, maar met financiele sancties tegen China snijdt Nederland en het hele westen zich zelf in de vingers, want in China valt wat te halen en in Birma niet. De Verenigde Staten roepen veel als het om Birma gaat, maar China helpt Amerika (us-$) door de financieele problemen heen, en Nederland doet net als veel andere Europese landen goede zaken met China, zo zie je maar weer de hele wereld draait om geld, de situatie in Tibet is niet veel beter als in Birma, maar sancties ho maar, sterker nog we doen goede zaken met China, maar dat Tibet dit jaar weer bijna drie maanden afgesloten is geweest voor buitenlanders (waardoor wij er niet heen konden reizen), hoor je echter niemand in de Nederlandse politiek.

Op Woensdagmiddag zijn we met de trein naar het vliegveld gereden, en zijn we met Air-Asia naar Birma (Yangoon) gevlogen.

Het verslag van Birma is bijna af. en wordt z.s.m. geplaatst.