BALI - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Wilco Boel - WaarBenJij.nu BALI - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Wilco Boel - WaarBenJij.nu

BALI

Door: wilco boel

Blijf op de hoogte en volg Wilco

16 Juni 2012 | Indonesië, Kuta

Hallo allemaal,

De eerste vijf weken van de vakantie zitten er alweer op, nadat ik op 8 mei Tirol verlaten heb, ben ik eerst twee weken bij m´n ouders in de Vlist op bezoek geweest, was gezellig en hoefde dit keer niet veel in Nederland te regelen, vorig jaar moest ik in Nederland in slechts 3 weken tijd een visum voor Nepal, India, Armenia en Pakistan regelen, dit gezeur bleef me dit keer bespaard, het 60 dagen visum voor indonesien heb ik in Oostenrijk aangevraagd, dit ging stukken makkelijker als in Nederland, paspoort opsturen 50 euro erbij, en een paar dagen later had ik mn paspoort alweer terug. Met een visum van 60 dagen, heb je de mogelijkheid 'eventueel' 6 maanden in Indonesie te blijven, zonder tussen door het land te moeten verlaten, met een visum on Arrivel is het weer een stukje ingewikkelder.
Ook wist ik nog niet precies wat ik zou gaan doen, het was de bedoeling eerst een maand met Peter Paul naar Bali te gaan. Op Bali kon ik dan uitzoeken waar ik heen wilde reizen, vanaf het vliegveld van Denpasar sta je in mum van tijd in Australie en alle andere eilanden van Indonesie. Er waren verschillende mogelijkheden, Irian Yaja (Papua), Sulawesi, Sumatra, Timor en nog veel meer ook heb ik nagedacht om te gaan werken in Australie, maar eigenlijk is dit een luxe probleem je bent voor 5 maanden in Azie en weet niet precies wat je wilt gaan doen....

22 mei, voordat de wekker ging om 05:30 was ik al wakker, geen wonder want vandaag was de dag dat ik Europa weer voor langere tijd ging verlaten, na een snelle douche en een bak koffie heeft m´n moeder me naar het station in Gouda gebracht, tijdens de treinrit van Gouda naar Utrecht kon ik nog een keer genieten van het Nederlandse landschap, het klinkt raar maar als je maar een paar weken per jaar in Nederland bent, doe je dat toch wel op de een of andere manier, Na op Utrecht Centraal nog een paar Nederlandse kranten te hebben gekocht, en nog een bakkie echte 'DE' koffie te hebben gedronken, ging het verder met de ICE naar Frankfurt, Peter Paul (mn Skimaatje in de winter), kwam vanuit Basel met de ICE naar het vliegveld van Frankfurt.

De vlucht van Frankfurt naar Dubai was perfekt, het vliegtuig was nog niet half vol, we hadden elk een hele rij voor ons zelf kan niet beter, na ruim zes uur vliegen waren we in Dubai, hier zijn we een dag gebleven, hebben overdag de oude binnenstad bezocht en s´middags zijn we gaan skieen in de skihal, blijft bizar buiten is het 40 graden en binnen kun je skieen, ben inmiddels al vaker in Dubai geweest, vorig jaar zelfs een hele week, maar het is en blijft eigenlijk een rot stad, het is smerig warm en het openbaar vervoer werkt ook nog niet zo goed, maar als je na gaat denken wat hier de afgelopen jaren allemaal gebouwt is, kijk je er heel anders tegenaan, het trieste aan dubai is, dat die stink Arabieren zelf te lui zijn om te werken, en alles door Pakistaner en Indiers laten doen, ook worden er steeds meer mega kantoorgebouwen gebouwd, heel veel woningen en kantoorgebouwen staan leeg, ik denk persoonlijk dat hier de bom nog een keer in z´n volledigheid barst, en dat het hele systeem in elkaar valt.

Van Dubai zijn we s´nachts verder gevlogen naar Singapore, bij Emirates was het geen probleem een tas van 30 kilo in te checken, maar van Singapore naar Bali vlogen we met de KLM, en mochten we maximaal 23 kilo inchecken, na een korte diskussie, moest ik uiteindelijk toe geven(niet mijn sterkste kant), en heb ik 7 kilo in Peter paul zijn rugzak gedaan (KLM´s ´´Easyjet´´ praktijken in Azie). Na in totaal 17 uur vliegen waren we dan eindelijk op Bali.

Het leven op Bali is goedkoop, ik heb hier een Hotelkamer voor 40 nachten geboekt, met ontbijt en zwembad voor slechts € 11,50 per nacht, natuurlijk komen er kosten bij maar voor € 35,-- (incl. Hotel) per dag kun je hier eigenlijk goed leven, natuurlijk liggen we niet de hele dag op het strand, maar ik heb ook tijd nodig om m´n reis voor te bereiden, en een beetje te relaxen, ben hier zelf al een paar keer eerder geweest, dus heb weinig behoefte het hele eiland weer rond te reizen, afhankelijk van het weer maken we wel af en toe een paar uitstapjes. maar daarover bericht ik later nog wel meer......

Heb inmiddels het verloop van m´n reis gepland, op 3 juli vlieg ik van Denpasar (Bali) naar Kupang (West-Timor), het Indonesische deel van het eiland Timor. In Timor wil ik Ba´a bezoeken en een paar stammen bezoeken die nog leven naar eigen gebruiken in de jungle vervolgens reis ik over land door naar Oost-Timor, Timor staat bekend om z´n witte zandstranden en helder water waar je ideaal kunt snorkellen in de schitterende koraalriffen vol met felgekleurde vissen. Reizen hier zal echter niet altijd makkelijk zijn, de wegen zijn slecht en er zijn weinig voorzieningen en zeker in de afgelegen gebieden, zul je bijna geen toeristen aantreffen, dat is mischien wel het mooie en avontuurlijke eraan.

Vanuit Dili vlieg ik door naar Darwin (Australie), hier wil ik een week blijven en dan door vliegen naar Sydney. Sydney is een wereldstad ben er nog nooit geweest, en ik weet ook niet hoelang ik er wil blijven, vanuit Sydney reis ik (uiteraard met de trein), de hele oost-kust af tot Cairns. Ik blijf waarschijnlijk in totaal een maand in Australie, het land is zo mega groot, dat je keuze´s moet maken, ik heb voor de oost-kust gekozen, omdat ik vanuit Cairns doorvlieg naar Port Moresby (Papua Nieuwguinea).

Begin September vlieg ik van Cairns naar een voor veel mensen onbekend land namelijk Papua Nieuw guinea (PNG). In de jungle van het Zuid-Oostaziatische eiland Nieuw Guinea leven vandaag de dag nog mensen die beschrijven kunnen hoe mensenvlees smaakt. Ondertussen is kannibalisme daar sinds 50 jaar officieel verboden. Toch zijn er aanwijzingen dat dit niet door iedereen wordt nageleefd. Zo duiken er nog steeds enkele gevallen van de ‘Kuru ziekte’ op, de menselijke variant van de Gekkekoeienziekte. Als veroorzaker geldt het traditionele gebruik van de stam, dat vlees en mogelijk ook de hersens van de gestorvene opeet. Wel bizar en bij ons ondenkbaar.

Wat ik precies ga doen, in PNG weet ik nog niet ik wil niets van te voren plannen, het is de bedoeling van Port Moresby naar Vanimo te reizen, maar de meeste tijd in PNG zal ik waarschijnlijk in de regenwouden verbrengen, de natuur moet daar bizar zijn, wetenschappers ontdeken jaarlijks nog tientallen nieuwe dieren en planten, grote gebieden in het oerwoud zijn slecht bereikbaar en veel plaatsen zijn enkel per vliegtuig te bereiken en worden slechts twee keer per week aangevlogen bij slecht weer helemaal niet, het is zeker interresant te zien, hoe hier verschilende stammen leven, heel anders dan bij ons, maar ik heb geen zin om in een groepje met tien man door de jungle te trekken, zeker als je kleine dorpjes (stammen) wilt bezoeken, is een groepje van tien man al te veel, reizen hier zal niet altijd makkelijk zijn, en je bent vaak ver weg van de bewoonde wereld, (zonder mobiel internet) een echt avontuur dus.

Eindpunt van m´n avontuur in Papua Nieuw Guinea is Vanimo, hier vandaan reis ik door naar Jayapura (Indonesia), ik weet niet precies hoelang ik in PNG blijf, mischien maak ik wel een uitstapje naar de Solomon eilanden, of een rondreis in de Baliem valley (Irian Jaya), mijn vlucht terug naar amsterdam is gepland tussen half oktober en begin november.
groetjes vanaf een zonnig Bali,


  • 17 Juni 2012 - 08:44

    Taco En Corrie:

    Er staat je na je vakantie in Bali in ieder geval weer een behoorlijk afwisselend avontuur te wachten de komende maanden, Wilco !
    Geniet er maar met volle teugen van in Australië en PNG straks.

    Groetjes,
    Taco en Corrie

  • 18 Juni 2012 - 08:53

    Reinier & Amanda:

    Hey!

    Wat een geweldig verhaal weer... Heel leuk geschreven.. Zo te lezen maak je weer van alles mee en ga je nog veel meer bijzondere dingen mee maken.

    Fijn dat je ook nog even meld over het kannibalisme, en dat er nog aanwijzingen zijn... :)

    Geniet er van... maak veel foto's zodat we een kleine indruk krijgen. Alleen lastig misschien omdat sommige dingen zijn niet over te brengen.

    Doe Peter Paul de groeten! Nog een beetje uit te houden met hem?

    Blessings!
    Reinier & Amanda


  • 24 Juni 2012 - 00:16

    Natasja Roskam:

    Hey wilco, gaaf joh die reisverslagen! Geniet van je reizen en doe voorzichtig,zie je latert :) groetjes natasja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Kuta

Rondreis Indonesie Australie PNG.

Recente Reisverslagen:

04 September 2012

Rondreis Nusa Tenggara

03 September 2012

Timor Leste deel 2

03 September 2012

Australie

01 Augustus 2012

Timor Leste deel 1

24 Juli 2012

West Timor Indonesia
Wilco

Actief sinds 05 Juli 2009
Verslag gelezen: 625
Totaal aantal bezoekers 44540

Voorgaande reizen:

22 Mei 2012 - 31 Oktober 2012

Rondreis Indonesie Australie PNG.

22 Mei 2011 - 31 Oktober 2011

over land naar Australie

Landen bezocht: