Australie - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wilco Boel - WaarBenJij.nu Australie - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wilco Boel - WaarBenJij.nu

Australie

Blijf op de hoogte en volg Wilco

03 September 2012 | Australië, Sydney

Australie!

Na een turbelente vlucht van zo´n 90 minuten landen we op het vliegveld van Darwin! Australie was bereikt een voor mij nog totaal onbekend land, veel mensen vinden Australie een geweldig land om te wonen of om te reizen , ik wist zelf niet echt wat ik er van moest verwachten. Na mijn paspoort met de benogdigde papieren te hebben afgegeven moest ik nog een half uurtje wachten totdat alles geregeld was, mijn bagage vonden ze niet zo belangrijk maar mijn naam werd wel door verschillende computersystemen gehaald om te kijken of ik niet ergens gezocht werd. Met de bus was het nog een half uurtje rijden naar het Hostel.
Het was voor mij een ware kultuurschok was dit het, zo geweldige Australie waar iedereen het altijd over heeft. Mijn eerste indruk van Australie was alles behalve positief, ik vond het verschrikkelijk en wilde het liefst weer terug naar Indonesie, wat is Darwin een rot stad, er lopen s´avonds bijna alleen maar bezopen gasten over de straat, en het Hostel waar ik sliep veranderde s ´avonds in een waar feestpaleis met alleen maar dronken backpackers die aan het zuipen waren, alle andere hostels waren vol dus ik had geen andere mogelijkheid, ik sliep op een kamer met nog zeven andere reizigers, gelukkig was er één normaal persoon bij met ik een normaal gesprek kon voeren want de rest lag overdag te slapen om aan het einde van de middag weer op te staan en zich weer klem te gaan zuipen. Niet dat ik er problemen mee heb als mensen een biertje drinken, maar veel reizigers zijn hier alleen maar om te zuipen dit heeft niets met reizen te doen, de douche´s en de WC waren s´ochtends vaak vol gekotst, ook zijn ze hier alleen maar op geld uit, je moet werkelijk voor elk dingetje grof geld neer leggen, voor een simpel daguitstapje betaal je al snel meer dan € 100,--.
Ook aan kultuur heeft Darwin eigenlijk niets te bieden, hier kan de stad zelf niets aan doen, nadat de stad in 1942 door de japanners met de grond werd gelijk gemaakt werd de stad in 1974 werd de stad weer met de grond gelijk gemaakt dit keer niet door de japanners maar door een cycloon. Sindsdien is de stad opgebouwd tot een moderne tropische stad. De afstand van Darwin naar Sydney bedraagt maar liefst 3000 kilometer.
In Darwin ga je weer een beetje terug in de DDR tijd, de overheid heeft ongeveer dezelfde werkwijze als de voormalige KGB, alles word hier gecontroleerd en er zijn heel veel regeletjes, alcohol kun je alleen kopen in de daarvoor bestemde winkels, en elke aankoop word zelfs op naam geregisteerd. Zodat de overheid precies na kan gaan, hoeveel biertjes ik in de winkel gekocht heb, toen ik in de winkel navraagde waarom ze hier in Darwin zo een registratiesysteem hebben, `Aboriginals` was natuurlijk het antwoord, de Aboriginals krijgen hier overal de schuld van. Natuurlijk leveren de Aboriginals grote problemen op in de huidige maatschappij, sinds een paar jaar worden ze eindelijk officieel erkend als de oorspronkelijke bewoners, maar ze worden hier nog steeds vernederd en gediscrimineerd, veel mensen vergeten dat de Aboriginals hier al duizenden jaren wonen, en de eerste blanke inwoners van Australie waren ook maar gevangenen en criminelen waar ze in Engeland geen raad mee wisten.
Vanuit Darwin heb ik heb een uitstapje naar het Liechtfieldpark gemaakt, ook heb ik nog een boottocht over de Adelaide river, gemaakt dit is wel gaaf, je ziet hier krokodillen die wel 3 meter lang worden, deze Krokodillen zijn levensgevaarlijk, als een krokodil honger heeft kan hij in z´n eentje een buffel aan. Ik wilde eigenlijk een week blijven maar na een paar dagen had ik genoeg van Darwin en heb ik mijn vlucht omgeboekt.
De binnenlandse vlucht van Darwin naar Sydney duurde maar liefst 4,5 uur, de afstanden in Australie zijn echt mega, Sydney is een geweldige stad en in de omgeving vind je vrijwel alles wat de rest van het land te bieden heeft, (op de woestijn na). Na wat speurwerk op internet had ik een goedkope kamer gevonden in de buurt van het centraal station, een één persoonskamer in een Hostel voor slechts € 30,00 per dag, en dat op drie minuten loopafstand van het centraal station, is niet slecht. Ik wilde eigenlijk maar vijf dagen in Sydney blijven, maar na Darwin vond ik het wel lekker weer onder de mensen te zijn en het hostel was ook niet slecht, dus besloot ik hier maar twee weken te blijven.
Sydney is in 1788 gesticht als strafkolonie, de Engelse regering had veel veroordeelden waar ze geen raad mee wisten en die werden gedumpt in een ver onbewoond onvruchtbaar gebied, veel gevangenen zijn door hongersnood en de oorlog tegen de Aboriginals om het leven gekomen pas rond 1840 toen er inmiddels landbouw bedreven werd, waardoor de hongersnood ook had afgenomen en er zelfs goud werd gevonden stuurde de Engelse regering natuurlijk geen gevangen meer naar het onbekende verre eiland maar kwamen er steeds meer mensen vrijwillig naar Australie om goud te gaan zoeken. Het tijdsverschil met Nederland - Sydney bedraagt in de winter 10 uur en in de zomer 8 uur dit komt door de zomer en wintertijd.
De eerste dagen in Sydney waren behoorlijk koud (het is hier immers winter), het was maar 13 graden en met de harde wind was het voor het voor het gevoel nog kouder,ik was was hier helemaal niet op voorbereid dus was het niet echt aangenaam in de korte broek en een blouse, er liepen ´gelukkig` nog een paar toeristen in de korte broek over straat dus was ik niet de enige mafkees, de weersvoorspellingen voor dagen na het weekend waren een stuk beter ´en warmer´, heb daarom mijn programma de eerste dagen maar een beetje aan het weer aangepast en heb verschillende museum´s bezocht; heb onder andere het Contemporary Art museum, Customs House, Oper, Rocks Discovery Museum, Queen Victoria House, stadhuis, St James kerk, Seaworld, Manly, Vismarkt, Brett Whiteley Gallery en veel meer het grote voordeel in Australie is dat de meeste museums gratis zijn, waardoor je in veel museums gewoon ´even´ kunt kijken. Ook ben ik nog een dag in de Kings Cross geweest, dit is het grootste uitgaansgebied van Sydney, dit is allesbehalve een cultureel uitstapje maar was wel gezellig.
De ov-chipkaart in Sydney is perfekt je kunt met één pasje voor slechts 45 euro per week met alle bussen, trams, treinen en ferry´s onbeperkt reizen in Sydney en omgeving. Alle trein en metro lijnen lopen via het centraal station, mijn hostel was bij het centraal station dus dat was wel erg makkelijk. Vanuit Sydney heb ik nog een daguitstapje gemaakt naar de Blue Mountains dit is een schitterend natuurgebied niet ver van Sydney, ook ben ik nog een dag naar de Hunter Valley geweest dit is het oudste wijngebied van Australie, heb hier verschillende wijnboederijen en ´proeverijen´ bezocht was erg leuk, vooral de mooie heuvelachtige omgeving maakt het tot een bijzonder gebied.
Op Vrijdagochtend ben ik van Sydney met de trein naar Dubbo gereden, ik wilde eigenlijk met de bus direct verder rijden naar Broken Hill maar omdat de trein vertraging had, ging de volgende bus pas de volgende middag, door het hoogte verschil was het hier behoorlijk fris, ben s´avonds in een pub geweest de volgende morgen wilde ik naar de dierentuin maar het regende behoorlijk hard dus besloot ik maar om niets te doen en in het hotel te wachten op de bus. Na een busrit van maar liefst ruim 900 kilometer was ik in officieel in de ´Australische Outback´. In heel Australie kom je verlaten mijnstadjes tegen die zijn leeggelopen toen de kostbare mineralen opraakten. Broken Hill is echter al sinds 1888 een rijke mineralenbron. In Broken Hill draait het onvermijdelijk om de mijnen maar het is meer de Outback belevenis, die mij hier heen trok. Vooral de busrit naar Broken Hill was een belevenis je rijdt hier gewoon honderden kilometers zonder een dorp of een stad te zien, de afstanden zijn hier ongekend. Ook zie je onderweg veel leeggelopen mijnstadjes, vanuit Broken Hill ben ik ook nog de bijna leeggelopen stad Silverstone gereden, dit is een oud mijnstadje, je krijgt hier een goed idee van hoe de mensen hier vroegen geleefd hebben.
Vanuit Broken Hill gaat er slechts één keer per week een trein naar Sydney, als je deze trein mist moet je een week wachten op de volgende trein, de meeste mensen komen daarom ook ruim van te voren naar het station, de treinreis van Broken Hill naar Sydney was een mooie ervaring, de trein rijdt soms uren lang door de outback zonder te stoppen, je ziet behalve een paar kangoeroes en struisvogels helemaal niets, na een 16 uur lang durende treinreis was ik weer terug in Sydney. Op mijn laatste dag in Sydney ben ik naar het Bondi beach geweest, en heb s´middags nog een tijdje op een terasje bij de Opera gezeten. Op donderdagavond heb ik Sydney verlaten en ben ik met de trein naar Newcastle gereden, de stad op zich is niet zo bijzonder maar het ligt op de route naar Brisbane en in de omgeving van Newcastle liggen een paar mooie parken waar je kunt wandelen, op zondagochtend ben ik in Newcastle op de trein gestapt richting Brisbane na 10 uur rijden was ik in Casino waar ik moest overstappen op de bus naar Surfer Paradise, dit is de belangrijkste badplaats van Australië. Langs het brede strand staan tientallen hotels en s´avonds staat het bol van het nachtleven. De mensen hier zijn erg blij met Surfer Paradise, maar persoonlijk vond ik er helemaal niets aan. De mensen die aardig tegen je doen, en vragen hoe het met je gaat zijn meestal verkopers die je iets aan proberen te smeren. Het was eigenlijk een goede afsluiting voor m´n rondreis in Australie, Sydney is een geweldige wereldstad waar ik graag nog een keer heen wil gaan, de natuur in Australie is ook geweldig maar de mentaliteit van de mensen en de vele vele regeltjes in Australie vond ik ´persoonlijk´ ´zwaar´ tegenvallen.

• 10 September 2012 - 22:34

Reinier & Amanda:

Hey!

Het vorige stuk heb ik net gelezen en ik zie nu pas dat je al een verslag heb geschreven van Austalie...
    Jammer dat het in eerste instantie tegen is gevallen, ik heb er ook al veel verhalen van gehoord maar deze verhalen nog niet. Lijkt me ook geen goedkope reis om in Australie te moeten gaan zuipen, dan zijn er toch goedkopere plekken om af te pilsen denk?

Maar goed, geniet van je tijd daar en wellicht is dit ook weer een hele bijzondere ervaring!