gouda - kayseri - Reisverslag uit Kayseri, Turkije van Wilco Boel - WaarBenJij.nu gouda - kayseri - Reisverslag uit Kayseri, Turkije van Wilco Boel - WaarBenJij.nu

gouda - kayseri

Door: wilco boel

Blijf op de hoogte en volg Wilco

30 Mei 2011 | Turkije, Kayseri

Zondag 22 mei het was eindelijk zover de grote reis kon beginnen over land van Nederland naar Australie.

Eerst met de trein van Gouda via Utrecht naar Keulen gereden, in Keulen op de slaaptrein naar Linz gestapt. De volgende morgen het oude kz. Kamp Mauthausen bezocht, was erg indrukwekkend vooral als je je beseft wat zich daar vroeger afgespeelt heeft. Daarna nog een rondje gelopen in Linz, en vervolgens met de slaaptrein trein via Wenen naar belgrado gereden . de volgende dag echter met 11 uur vertraging in Belgrado aangekomen. Belgrado is en blijft een leuke stad, heb hier overnacht in een hostel bij het station en ben s´avonds wat gaan drinken in de stad. De volgende morgen de oude stad en de vesting met uitzicht op de Donau bekeken. S´middags ben ik al vroeg naar het station gegaan want ik vind het interresant om daar een beetje rond te hangen en te kijken hoe alles nog met de hand bediend word (wissels spoorwegovergang etc.).
De nachttrein van Belgrado naarConstanta (20 uur rijden) was weer een hele gebeurtenis, ben dit traject wel vaker gereden maar dit keer had er iemand meer als 200 sloffen sigaretten verstopt in de wagon (in verschillende kabine was echter ook mijn wagon en kabine). Bij de grenspost aan de Servische kant was er nog niets aan de hand, maar aan de andere kant van de grens kwam de Roemeense douane controle, en bij het vinden van de eerste slof, werd de hele wagon letterlijk en figuurlijk uit elkaar getrokken alle banken, lampen, verwarming matrassen, vuilnisbakken etc. werden uit elkaar getrokken. Het grote speurwerk van de douaniers (die hetschijnbaar wel mooi vonden zo leek het) had uiteindelijk wel meer als 200 sloffen opgeleverd. Nadat er verschillende mensen waren ondervraagd (waaronder mij was uiteindelijk ook mijn kabine en ik zat er alleen in) mocht de trein verder rijden. Toen de trein weer ging rijden en er geen politie meer in de trein was, kwamen er twee Serviers naar mijn toe en vroegen wat ik tegen politie gezegd had. Voelde me uiteraard niet zo happy met deze aktie, ze gingen toen nog met geweld zoeken naar sigaretten, maar konden niets meer vinden en stapten teleurgesteld bij het volgende station uit. (in Servie kost een pakje Marlboro € 1,50 en in Roemenie € 3,50).
In Constanta ben ik 1 dag gebleven, de volgende dag zijn we/ ik met robert (die hier was!) met de trein naar boekarest gereden. Van Boekarest zijn we met de slaaptrein door Bulgarije naar Istanbull gereden (de laatste stop in Europa). Vooral het traject in Bulgarije is mooi vanwege het heulvelachtige landschap Na een wandeling door de Sultanahmet, en de bazaarwijk, hebben we met de boot de oversteek van Europa naar Azie gemaakt. Na 3.500 kilometer treinen waren we dan in in Azie. We besloten om gelijk door te gaan naar Kayseri (weer 900 km. en 18 uur in de trein!). Dit was een luxe slaaptrein, met eigen koelkastje goed bed en stroomaansluiting goed vertoefen dus . De volgende morgen werden we wakker midden in anatolie en konden we genieten van het mooie afwisselende landschap. Om 12 uur waren we in Kayseri.

• 30 Mei 2011 - 23:07

Eileen:

Nou je kan iig je lol op met al die treinen!

• 31 Mei 2011 - 11:47

Daan:

Leuk om te lezen Willie, spannend met die douane controle. Heb jij weer he!

• 31 Mei 2011 - 19:49

Willemijn:

Heeeee, Leuk zeg om te lezen wat je allemaal doet. Natuurlijk komt er geen week waarin jij een keer niets mee maakt....Nu dan weer die cigaretten! Nuja, als je overal maar heelhuids van af komt...Lieverd, veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verhaaltje!

• 07 Juni 2011 - 18:05

Keeskras@gmail.com :

die schouw daar op de achtergrond met die melkbussen en die theemuts erin heb ik vandaag eerder bij julie gezien wilco
    kees sluis de elektricien wens je een goede reis en ik ga jouw reis eens volgen als het mag voorlopig ben je nog niet gesleten zo te zien
    met vr groet kees sluis