OMAN - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Wilco Boel - WaarBenJij.nu OMAN - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Wilco Boel - WaarBenJij.nu

OMAN

Door: wilco boel

Blijf op de hoogte en volg Wilco

25 Juni 2011 | Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

Van Jerevan/Armenie zijn we met Flydubai over Iran (helaas er overheen in plaats van er doorheen!) naar (Muskat) Oman gevlogen, tijdens onze korte tussenstop in Dubai, hebben we op het vliegveld de nodige blikken Amstelbier ingekocht, want een week zonder een biertje in deze hoge temperaturen, is niet echt noodzakelijk, in Oman is vrijwel geen alcohol verkrijgbaar. Met een grote dutyfree tas zijn we dus weer in het vliegtuig gestapt voor de laatste 400 kilometer naar Muskat.
Toen na de landing de deuren van het vliegtuig werden geopend, voelde je gelijk de warme wind, het was 42 graden buiten, wel effe wennen dus. Voor Oman hoef je van te voren geen visum te regelen, je kan hier een visum bij aankomst op het vliegveld kopen, dit alles uiteraard tegen betaling, we moesten voor een week Oman maar liefst 80 riaal (€ 40,--) betalen. Nadat we ons visum hadden geregeld moesten we alleen nog door de bagage controle, volgens de douanevoorschriften mag je slechts 1 liter bier p.p. het land invoeren, wij hadden dat met onze blikken echter ruimschootsovertreden. We waren wel zo slim om de blikken een beetje over onze bagage te verdelen, maar niets in onze grote rugzak (hier kijken ze meestal in), de douanier vroeg ons nog of we iets aan te geven hadden, nee meneer hoe bedoeld u, maar alle bagage moest door de scan, aan de andere kant van de scan had robert snel de duty free tassen op een karretje gedaan en is vooruit gelopen want de douanier had niet goed op de scan gekeken en beval mij mijn grote rugzak open te maken, zat gelukkig geen alcohol in, hij dacht beet te hebben, maar helaas. Omdat er vrijwel geen openbaar vervoer is in Oman hadden we een huurauto geregeld op het vliegveld, en zijn door naar ons Hotel in Muskat gereden.
De volgende morgen zijn we eerst naar de vismarkt van Mushrat gereden het was wel bizar warm s´ochtends om 9 uur was al bijna 40 graden,na Mushrat hebben we de mooie kustweg vervolgd naar old-muskat, hier is het grote paleis,maar voor de rest was dit niet heel bijzonder, het is voornamelijk het omliggende landschap wat Muskat zo bijzonder maakt, van Muskat zijn we via een bergpas al slingerend naar het oude vissersdorp Yiggi gereden, Yiggi was niets aan, maar de weg erheen wel. Daarna zij we terug naar het hotel gereden, van ons hotel was het maar 5 minuten lopen naar het strand. Het strand was (bijna) perfect, mooie schoon helder water, golven, veel zon en een biertje erbij, alleen een ding ontbrak er was geen vrouw te bekennen, zelfs hier lopen de vrouwen met een boerka, echt bizar…
De volgende morgen zijn we met de auto naar Nizwa gereden, onderweg zijn we in verschillende plaatsjes gestopt onder andere in Yelleh in dit dorpje zijn de meeste huizen nog van leem, in sommige wonen zelfs nog mensen, het leek wel op een openlucht museum, maar je was gewoon in een dorp waar mensen woonden (daardoor niet zo bekend) je zag er dan ook geen enkele toerist, in Nizwa hebben we alleen het fort bezocht, het was gewoon te warm om daar verder rond te lopen, we zijn doorgereden naar een druipsteengrot, hebben hier een rondleiding gekregen, we dachten daarna via een bergpas terug te rijden naar Muskat, het uitzicht in het laatste plaatje van het dal was gaaf, alleen hield daar de weg op, waardoor we ruim 500 kilometer om moesten rijden.
Op vrijdag zijn we met de auto naar Nasha gereden, niet vanwege de stad Nasha maar voor de weg er naar toe, deze weg zelf een keer te rijden, is een belevenis op zich, je rijd hier honderden kilometer dwars door een woestijn links zand rechts zand en af en toe een tegenligger of een kameel. Als je een kameel op de weg ziet staan kan je beter remmen want het dier gaat geen centimeter aan de kant, op de terugweg hebben we een afslag gemist en zijn we ruim 200 kilometer gereden, zonder een tegenligger of enig levend wezen, alleen maar zand zand en nog eens zand. Over een stuk van 100 hadden we zelfs een lichte zandstrom, je kon geen 300 meter vooruit kijken, Wel een mooie belevenis, maar je moet hier niet zonder benzine en water komen te staan, want dan kan het wel eens slecht aflopen. We waren hier eigenlijk slecht op voorbereid want als je in Oman grote afstanden in de woestijn wil afleggen moet je eigenlijk een sataliettelefoon, goede gps apparatuur meenemen en genoeg brandstof meenemen, want als er een zware zandstrom komt kun je zwaar in de problemen komen, en de hoge temperaturen zijn ook niet te onderschatten.

Op zaterdagochtend zijn we naar Wabisabi gereden, dit is een prachtige oase aan de kust we waren hier helemaal alleen,hebben hier gezwommen, en wat rondgelopen. Was echt gaaf, de omgeving is kurkdroog en hier stroomt altijd water. Na Wabisabi zijn we via de kustweg terug naar Muskat gereden. De volgende morgen zijn we met de huurauto terug naar het vliegveld gereden,hebben daar de huurauto ingeleverd, gelukkig was er nog geen bekeuring binnen van de flitspalen bij het autoverhuurbedrijf, vervolgens hebben we ingecheckt voor onze vlucht naar Dubai.

• 07 Juli 2011 - 17:41

Taco Oussoren:

Ha Wilco,

Kennelijk heb je mijn reactie na India gelezen. Immers, nu was je reisverslag van het weekje Oman (vanuit Muskat) voor ons wel te lezen!
    Muskat en omgeving lijken me in ieder geval beter om te vertoeven dan India, ondanks de hitte.

Groet,
    Taco